Het voeren van functioneringsgesprekken vindt nog steeds niet binnen ieder bedrijf of instelling plaats en als ze gevoerd worden leveren ze te weinig resultaat. In dit artikel een klein pleidooi voor het voeren van functioneringsgesprekken binnen alle organisaties en een focus op de effectiviteit van deze gesprekken. Tenslotte willen we organiseren beter laten functioneren en willen we dat bereiken door het beste uit ieder individu te halen en daarvoor hebben we functioneringsgesprekken bij nodig.
Functioneringsgesprekken worden vaak verward met gesprekken over wat er allemaal fout gaat en vervolgens wordt het gesprek beeindigd met het verklappen van de nieuwe hoogte van het salaris. Effectieve gesprekken kennen duidelijke voorwaarden. Natuurlijk begint het met het plannen van de gesprekken, op het juiste moment en vraag je of het gesprek gelegen komt. Tijdens het gesprek moet bij beide gesprekspartners duidelijk zijn dat het een tweerichtingsgesprek is. Dus het is niet zo dat de leidinggevende voortdurend aan het woord is en de medewerker niets anders kan doen dan luisteren. Maar vertel als leidinggevende wel wat je wilt zeggen en vraag vervolgens wat de ander er van vindt. Ook kreten zoals ‘hoe kan ik helpen’, passen binnen functioneringsgesprekken. Luister dus goed naar hetgeen de ander te zeggen heeft en probeer vervolgens tot duidelijke afspraken te komen. Een paar simpele handgrepen voor effectieve gesprekken.
Wil je ook leren Effectieve functioneringsgesprekken te voeren en ben je op zoek naar een E-learning cursus functioneringsgesprekken voor jezelf of je collega’s?